Fröken Åsa

För ett år sedan började jag träna yoga på mer regelbunden basis. Mer regelbundet än varje dag blir det knappast… Saken var den att jag blev så stressad kring min löpning och hade svårt att få till tid att gå ut och springa. Men yoga är lättare. Något mjukt och följsamt att ha på sig, en matta och en liten stund hemma. Du behöver inte duscha efteråt – hur enkelt som helst. 

I våras började jag leka yogafröken på jobbet. Några kollegor frågade om vi inte kunde testa att träna tillsammans och nu har vi hållit på med det i mer än 6 månader. Fyra deltagare (med mig) har blivit en grupp på 14 deltagare och flera som har fått nobben. Nu är gruppen full!

Strax före ett yinyoga-pass som jag håller för mina kollegor i gymmet på jobbet. 

Hela den här saken fick mig att våga ta ett steg jag funderat länge över, nämligen att bli yogainstruktör. Så i höst har jag gått en workhop i yinyoga, en av mina favoritformer av yoga. För en som inte vet alls vad det handlar om kan jag kort och gott berätta att man håller positionerna från två minuter och upp. Jag håller ofta mina nu i 8-10 minuter. Man stretchar inte muskler, utan fascia (bindväv och ligament) och det kan ge otroliga känningar i kroppen. Jag är stel i kroppen i grunden, det är ett arv jag har fått. Men med yoga, och i synnerhet yin, så har jag fått en ökad rörlighet som hjälper mig dagligen. Jag tror faktiskt att jag är mer rörlig nu än vad jag var när jag var 25!

Mitt underbart fina certifikat. Som ska ramas in och hängas upp på väggen.

För någon vecka sedan fick jag mitt certifikat i brevlådan, från sötaste instruktören Sofia. Nu är jag en sk river guide och har kompetens att leda ”riktiga” yinyoga-pass. Helt ljuvligt! 

Vill man läsa mer om yinyoga och min resa kan man titta in på träningsbloggen, som nu för tiden heter ”Åsa och livet”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *